
Maakuntien tilakeskus on ottanut merkittävän askeleen Modulo-tilatietopalvelun palvelupyyntöjen käsittelyn kehittämisessä. Uusi palvelupyyntöprosessi nopeuttaa ja tehostaa hyvinvointialueiden, HUS-yhtymän ja Helsingin kaupungin palvelupyyntöjen käsittelyä ja mahdollistaa niiden aiempaa tarkemman raportoinnin.
Uudistus tuo mukanaan merkittäviä parannuksia palvelupyyntöjen käsittelyyn. Maakuntien tilakeskus pystyy nyt luokittelemaan ja priorisoimaan pyynnöt niiden kriittisyyden ja laajuuden mukaan. Tämä mahdollistaa tärkeimpien ja kiireellisimpien muutosten toteuttamisen ensisijaisina. Samalla muut muutokset voidaan aikatauluttaa entistä joustavammin, mikä tehostaa kokonaisprosessia.
Kehityspäällikkö Mirko Ahonen kertoo, että uudistuksen taustalla on siirtyminen hyvinvointialueiden Modulo-tilatietopalvelun käyttöönottoprojekteista jatkuvaan palveluun kaikkien 23 alueen kanssa.
”Olemme tunnistaneet tarpeen tehostaa asiakkaidemme meille lähettämien palvelupyyntöjen käsittelyä ja seurantaa. Haluamme varmistaa, että keskitymme oikeisiin asioihin, pystymme entistä paremmin seuraamaan prosessien tehokkuutta ja myös vastaamaan asiakkaidemme tarpeisiin”, Ahonen kertoo.
Tehokkaampi raportointi tukee palveluiden kehittämistä ja yhteistyötä
Palvelupyyntöjen uusi luokittelu koskee erityisesti usein toistuvia vakiomuotoisia Modulo-muutospyyntöjä, kuten pohjapiirrosten päivityksiä ja sopimusmuutoksia. Luokittelu on suunniteltu joustavaksi, jotta sitä voidaan laajentaa tulevaisuudessa uusien palveluiden ja tarpeiden mukaan.
Kehitystyö tuo konkreettisia parannuksia palveluraportointiin. Hyvinvointialueet saavat uudet raportit käyttöönsä reaaliaikaisesti Maakuntien tilakeskuksen tietoalustalta ja niitä käsitellään myös yhteisissä kuukausi- ja kvartaalipalavereissa. Tämä auttaa löytämään pullonkauloja ja helpottaa keskittymistä yhteistyön kannalta merkittäviin asioihin. Uudistuksen myötä raportointi piirtää entistä tarkemman tilannekuvan Maakuntien tilakeskuksen ja hyvinvointialueiden päivittäisestä yhteistyöstä.
”Haluamme kehittää palvelua jatkuvasti eteenpäin. Uudistus luo meille rungon, jonka avulla voimme seurata, raportoida ja kehittää toimintaamme oikeaan suuntaan. Tämä on osa kokonaisvaltaista palveluiden kehittämistä”, Ahonen kertoo.
Ennakoiva toimintatapa säästää aikaa ja resursseja
Uudistus tuo mukanaan selkeästi määritetyt tavoitevasteajat kullekin vakiomuotoiselle palvelupyynnölle ja mahdollistaa hyvinvointialueelle entistä tarkemman arvion siitä, milloin Maakuntien tilakeskukselle annettu tehtävä valmistuu.
Muutoksen myötä pyritään varmistamaan, että hyvinvointialueiden tarvitsema tieto on ajan tasalla ja tarvittavat muutokset toteutettuna silloin, kun niitä tarvitaan. Arjessa tämä tarkoittaa tiivistä ja sujuvaa yhteistyötä hyvinvointialueiden kanssa.
”Tavoitteemme on jalkauttaa ennakoiva toimintatapa kaikkeen työhömme. Kun saamme tiedot ajoissa, voimme toteuttaa muutokset suunnitellusti ja välttää jälkikäteen tehtäviä korjauksia. Tämä säästää kaikkien osapuolten aikaa ja resursseja”, Ahonen painottaa.
Tekniset toteutukset uudelle mallille saatiin maaliin helmikuussa. Kaikki tarvittavat palvelupyyntölomakkeet ovat jo käytössä Modulossa. Maaliskuussa odotetaan ensimmäisiä tuloksia, miten uusi malli näkyy palvelupyyntöjen käsittelyssä ja sen seurannassa.
Siirtymä uuteen malliin ilman palvelukatkoksia
Hyvinvointialueiden kannalta merkittävää on, että siirtymä uuteen malliin tapahtuu sujuvasti ilman katkoksia palvelussa. Palvelupyyntöjen tekeminen säilyy ennallaan, mutta niiden käsittely tehostuu merkittävästi. Tämä näkyy erityisesti siinä, miten Maakuntien tilakeskus saa käsiteltyä pyyntöjä aiempaa järjestelmällisemmin ja tehokkaammin.
Hyvinvointialueet, joille uutta mallia on jo esitelty, ovat pitäneet sitä hyvänä kehityssuuntana. Aluksi uudistus muuttaa pääasiassa vain Maakuntien tilakeskuksen työtä, mutta myös hyvinvointialueiden tulee tiedostaa erimittaiset vakiomuotoisiin palvelupyyntöihin liittyvät vasteajat. Hyvinvointialueet huomaavat uudistuksen, kun ne saavat käyttöönsä uudet raportit ja kun palvelupyyntöjen käsittely nopeutuu.
Maakuntien tilakeskuksen tavoite on jatkaa palveluidensa kehittämistä tiiviissä yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa.
”Nyt tehty uudistus luo vahvan pohjan entistä tehokkaammalle ja läpinäkyvämmälle palvelulle. Kehitystyö jatkuu aktiivisena myös tulevaisuudessa, kun saamme uudesta mallista käytännön kokemuksia ja palautetta”, Ahonen päättää.
Lue myös
- Kainuussa edistyksellinen tapa käsitellä sisäisiä vuokria Modulossa
- KUTSU: Modulon asukasvuokrauksen verkosto 11.3.2025
- KUTSU: Modulo-päivät 7.-8.5.2025 Seinäjoella
Jaa sosiaalisessa mediassa