Hallituksen toimintakertomus: katsaus yhtiön toimintaan

perjantai 11.04.2025

Vuonna 2024 Maakuntien tilakeskus saavutti aseman hyvinvointialueiden, HUS-yhtymän ja Helsingin kaupungin strategisena kumppanina toimitilajohtamisessa. Yhtiöllä on nyt merkittävä rooli hyvinvointialuelain mukaisena kiinteistö- ja toimitilahallinnon osaamiskeskuksena. Maakuntien tilakeskus tarjoaa palveluitaan myös valtionhallinnon toimijoille. Yhtiön toiminnan perustana ovat vakaa talous ja muutosmyönteinen toimintakulttuuri.

Yhtiön keskeisenä tavoitteena on kehittää yhdessä hyvinvointialueiden, HUS-yhtymän, Helsingin kaupungin ja valtion kanssa toimitilajohtamisen ratkaisuja, jotka tukevat terveiden, turvallisten ja tarkoituksenmukaisten tilojen ja palveluverkkojen toteutumista. Samalla tavoitteena on hillitä toimitilakustannusten kasvua ja edistää Suomen ilmastopolitiikan tavoitteiden saavuttamista.

Tavoitteiden saavuttamiseksi Maakuntien tilakeskus tarjosi vuonna 2024 asiantuntijapalveluita kiinteistö- ja toimitilajohtamiseen, hyvinvointialueiden lakisääteisen Modulo-tilatietopalvelun sekä tilatietojen raportointipalvelun. Yhtiö keräsi, analysoi ja raportoi toimitilajohtamisen ja investointisuunnittelun kannalta keskeisiä tietoja sekä paikallisen että yhteistyöalueittaisen ja valtakunnallisen tilannekuvan rakentamiseksi. Tämä mahdollisti hyvinvointialueiden tiedolla johtamisen sekä tehokkaan päätöksenteon toimitila- ja kiinteistöasioissa. Lisäksi yhtiö edisti hyvinvointialueiden kiinteistö- ja toimitilajohtamisen yhteistoimintaa erilaisilla verkostoilla.

Maakuntien tilakeskuksen toiminta vuonna 2024 perustui strategiakauden 2024–2028 visioon, missioon ja strategiaan. Palveluiden kehityksessä korostui asiakaskeskeisyys. Tilikauden aikana yhtiön hallitus ja johto käynnistivät vaikuttavuushankesuunnittelun, jonka pohjalta Maakuntien tilakeskus toteuttaa useita monivuotisia hankkeita. Näiden hankkeiden tavoitteena on saavuttaa merkittäviä vaikuttavuustavoitteita.

Henkilöstön osaamispääomaa vahvistettiin koulutuksilla, ja prosesseja sekä toimintatapoja kehitettiin edelleen edellisvuosien uudistusten mukaisesti.

Yhtiön liiketoiminta vuonna 2024 oli jaettu kahteen liiketoimintayksikköön: tietopalvelu ja tietohallinto sekä asiakkuudet ja viestintä. Molemmissa yksikössä toiminnan keskiössä olivat hyvinvointialueasiakkaat. Tietopalveluyksikössä pääpaino oli hyvinvointialueiden tiedolla johtamisen tukemisessa, yhteisen verkostomaisen toiminnan syventämisessä ja laajojen Modulon käyttöönottoprojektien jälkeen Modulo-tilatietopalvelun operatiivisen toiminnan vakiinnuttamisessa. Asiakkuusyksikössä panostettiin verkostotoiminnan kehittämiseen sekä muun muassa lisäpalveluihin kuuluvien asiantuntijapalveluiden myyntiin ja kehittämiseen.

 

Jaa sosiaalisessa mediassa