
Maakuntien tilakeskuksen liiketoiminta oli vuonna 2024 jaettu kahteen liiketoimintayksikköön, jotka olivat tietopalvelu ja tietohallinto sekä asiakkuudet ja viestintä.
Vuosi 2024 oli tietopalveluyksikössä toiminnan vakiinnuttamisen aikaa. Tilatietopalvelu Modulon käyttöönottoprojekteista siirryttiin jatkuviin palveluihin. Erityistä huomiota kiinnitettiin yhdessä hyvinvointialueiden kanssa Modulon tilatiedon ylläpitämiseen, kattavuuteen ja laatuun. Toiminta kehittyi erittäin myönteisesti.
Maakuntien tilakeskuksen tuottamien raporttien ja raportointialustan käyttö kasvoivat hyvinvointialueilla merkittävästi. Alustan tarjoamia reaaliaikaisia tietoja hyödynnettiin laajasti.
Hyvinvointialueiden mielenkiinto Modulon asukasvuokrauksen toimintoa kohtaan lisääntyi. Vuoden loppuun mennessä toiminto oli käytössä kymmenellä alueella. Lisäksi viidellä hyvinvointialueella oli menossa sen käyttöönottoprojekti.
Asiakkaat kokivat Modulon teemaverkostot hyödyllisiksi ja tarpeellisiksi erityisesti palveluiden kehittämisessä ja hyvinvointialueiden keskinäisessä vertaistuessa.
Syksyllä 2024 Maakuntien tilakeskus lanseerasi hyvinvointialueille uuden palvelun tilankäytön seurantaan ja tilavarauksiin. Vuoden loppuun mennessä yhdeksän hyvinvointialuetta oli ottanut palvelun käyttöönsä.
Maakuntien tilakeskuksen tuottamien digitaalisten palveluiden käytettävyys pysyi erinomaisella tasolla. Toimintahäiriöitä ei esiintynyt ja päivitykset saatiin tehtyä onnistuneesti ilman merkittäviä käyttökatkoja.
Vuosi 2024 oli sekä tietopalveluyksikössä että asiakkuusyksikössä vahvaa kehittämisen aikaa. Asiakkuusyksikössä panostettiin Maakuntien tilakeskuksen palveluiden ja erityisesti kiinteistö- ja toimitilajohtamisen asiantuntijapalveluiden sisällön kehittämiseen ja tuotteistamiseen. Työn tuloksena konkretisoituivat muun muassa nykyinen palvelurakenne ja viitekehys osaamiskeskuksen toimialueeseen kuuluvista asiantuntijuuden osa-alueista.
Asiakkuusyksikön kiinteistö- ja toimitilahallinnon asiantuntijat tukivat hyvinvointialueiden toimintaa useissa erilaisissa asiakaskohtaisissa projekteissa. Merkittävimmät projektit sisälsivät investointihankkeiden tarveselvityksen ja suunnittelun tukemista, vuokrasopimusten asiantuntijatukea sekä kiinteistö- ja toimistilastrategioiden laadintaa. Asiantuntijapalveluiden liikevaihto kasvoi merkittävästi edellisvuodesta.
Tärkeä osa asiakkuusyksikön toimintaa oli myös osaamiskeskusrooliin vahvistaminen ja siihen kuuluvan verkostomaisen yhteistyön kehittäminen ja ylläpitäminen. Kiinteistö- ja toimitilajohdon verkosto, kestävän kehityksen verkosto sekä toimitilavuokrauksen verkosto jatkoivat vuonna 2024 paljon kiiteltyä toimintaansa.
Jaa sosiaalisessa mediassa